Najnowsze komentarze
Program profilaktyki
II Liceum Ogólnokształcącego im. M. Skłodowskie- Curie w Gorzowie Wlkp.
„Człowiek poznając uczy się rozpoznawać uczucie, które ułatwiają Mu odpowiednie reakcje i funkcjonowanie wśród ludzi”
Profilaktyka [gr.] jest działalnością zapobiegającą szkodliwym zjawiskom np. chorobom, wypadkom, przestępczości itp.
Podstawa prawna:
Profilaktyka uniwersalna | ||||||
Kierunki działań profilaktycznych | Zadania | Sposób realizacji | Realizator | Osiągnięcia | Ewaluacja | |
Rozwijanie i umacnianie umiejętności psychologicznych i społecznych uczniów i wychowanków | Uczenie podejmowania decyzji | Zachowania modelujące nauczycieli, proste i rekomendowane programy profilaktyki, decyzje chroniące uczniów |
Dyrektor szkoły, nauczyciele, pedagog szkolny, psycholog, realizator programu rekomendowanego | Uczeń umie podejmować decyzje | Kwestionariusz ankiety, obserwacja, analiza dokumentów, swobodne wypowiedzi uczniów, rodziców | |
Uczenie radzenia sobie ze stresem i lękiem | Proste i rekomendowane programy profilaktyki | Wszyscy nauczyciele biologii, wychowawcy, pedagog szkolny, psycholog, pielęgniarka szkolna, realizator programu rekomendowanego | Uczeń zna techniki radzenia sobie ze stresami i umie złagodzić stan napięcia lękowego |
|||
Uczenie umiejętności nawiązywania kontaktów społecznych i wyrażania własnych emocji | Zachowania modelujące nauczycieli, proste i rekomendowane programy profilaktyki, decyzje chroniące uczniów |
Wszyscy nauczyciele, pedagog szkolny, psycholog, realizator programu profesjonalnego | Uczeń nie ma problemu z nawiązywaniem kontaktów społecznych, rozumie mowę ciała drugiej osoby |
|||
Rozwijanie samoświadomości i samokontroli
Uczenie stawiania sobie celów życiowych i prawidłowego klasyfikowania wartości
|
Proste i rekomendowane programy profilaktyki, działania wczesnointerwencyjne
Zachowania modelujące nauczycieli, proste |
Wszyscy nauczyciele, pedagog szkolny, psycholog, tutorzy, realizator programu rekomendowanego, pielęgniarka szkolna, funkcjonariusze policji.
Dyrektor szkoły, nauczyciele, pedagog szkolny, psycholog, realizator programu rekomendowanego
|
Uczeń zna konsekwencje podejmowanych przez siebie działań
Uczeń żyje według pozytywnych i akceptowanych społecznie wartości i realizuje założone cele
|
|||
Promocja zdrowego stylu życia i odpowiedzialności za swoje zdrowie i zdrowie innych ludzi |
Wskazywanie perspektyw zdrowego stylu życia z uwzględnieniem przeciwdziałania zachowaniom agresywnym i przemocy | Zachowania modelujące nauczycieli, proste i rekomendowane programy profilaktyki, decyzje chroniące uczniów, interwencje profilaktyczne |
Wszyscy nauczyciele (w tym księża i nauczyciele wychowania do życia w rodzinie), pedagog szkolny, psycholog, pielęgniarka szkolna, realizator programu rekomendowanego | Uczeń zna zyski życia bez środków psychoaktywnych | ||
Odpowiedzialność za bezpieczeństwo swoje, współpasażerów i innych uczestników ruchu drogowego | Uczenie udzielania pierwszej pomocy | Program rekomendowany udzielania pierwszej pomocy przedlekarskiej | Realizator programu, pielęgniarka szkolna, nauczyciel edukacji dla bezpieczeństwa | Uczeń umie prawidłowo udzielić pomocy poszkodowanym | ||
Dostarczenie uczniom niezbędnej wiedzy na temat zasad poruszania się po drogach i konsekwencji ich nieprzestrzegania
|
Program rekomendowany | Realizatorzy programu rekomendowanego | Uczeń zna zasady i ich przestrzega | |||
Profilaktyka selektywna | ||||||
Kierunki działań profilaktycznych | Zadania | Sposób realizacji | Realizator | Osiągnięcia | Ewaluacja | |
Wskazanie zagrożeń dla zdrowia i rozwoju wynikającychz używania substancji psychoaktywnych i zachowań ryzykownych
|
Dostarczenie rzetelnych informacji o uzależnieniach
Ograniczenie dostępu do środków psychoaktywnych; Rozpoznawanie substancji psychoaktywnych i objawów ich zażywania |
Proste i rekomendowane programy profilaktyczne skierowane do uczniów, nauczycieli i rodziców
Decyzje chroniące uczniów, działania wczesno interwencyjne, szkolenia dla nauczycieli i rodziców |
Wszyscy nauczyciele, Dyrektor szkoły, pedagog szkolny, psycholog, pielęgniarka szkolna, realizator programu profesjonalnego
Nauczyciele, pedagog szkolny, psycholog, wychowawcy, funkcjonariusze policji |
Uczeń zna wpływ środków psychoaktywnych na wszystkie sfery życia człowieka
Uczeń i rodzice oraz nauczyciele znają Kodeks Szkolny i konsekwencje związane |
Kwestionariusz ankiety, obserwacja, analiza dokumentów, swobodne wypowiedzi uczniów, rodziców | |
Przeciwdziałanie zachowaniom autodestrukcyjnym wynikającym z zaburzeń zachowania | Obserwacja zachowań uczniów i reagowanie na zachowania niepokojące | Konsultacje indywidualne | Wychowawcy, nauczyciele, pedagog szkolny, psycholog, Dyrektor szkoły, rodzice, lekarz, psychoterapeuta | Minimalizowanie lub/i eliminowanie skutków zachowań autodestrukcyjnych
Kierowanie do specjalisty w sytuacjach wymagających podjęcia działań psychoterapeutycznych lub/i farmakologicznych
|
||
Wskazanie zagrożeń wynikających z nieuzasadnionej absencji na zajęciach dydaktyczno-wychowawczych | Zapobieganie wagarom, prowadzenie monitoringu frekwencji | Działania chroniące uczniów, interwencje profilaktyczne, proste i rekomendowane programy profilaktyki |
Dyrektor szkoły, nauczyciele, wychowawcy, pedagog szkolny, psycholog, realizator programu profesjonalnego | Uczeń i rodzice przestrzegają Kodeks Szkoły, znają konsekwencje wynikające z jego nieprzestrzegania |
||
Profilaktyka wskazująca | ||||||
Kierunki działań profilaktycznych | Zadania | Sposób realizacji | Realizator | Osiągnięcia | Ewaluacja | |
Udzielanie pomocy osobom chorym i zagrożonym nałogiem | Wspieranie wysiłków osób, które zdecydowały się na walkę z własnym uzależnieniem | Działania terapeutyczne, podejmowanie interwencji informacyjno-edukacyjnej | Nauczyciele, wychowawcy, pedagog szkolny, psycholog, pielęgniarka szkolna, terapeuta spoza szkoły i inni | Uczeń posiada wiedzę na temat osób i instytucji zajmujących się profesjonalną terapią osób i całych rodzin i z niej korzysta | Kwestionariusz ankiety, obserwacja, analiza dokumentów, swobodne wypowiedzi uczniów, rodziców | |
Umożliwienie kontynuacji nauki osobom po leczeniu stacjonarnym | Działania terapeutyczne | Dyrektor szkoły | Uczeń realizuje osobisty plan terapii | |||
Autorzy programu: